CV

Jørn-Scholz-64709---OK

 

Navn: Jørn W. Scholz
Adresse: Stasjonsveien 29b, 1482 Nittedal
Telefon: 909 48 987
E-post: jorn@scholz.no
Facebook/Twitter/Instagram osv: Jornemac
Portfolio: Last ned her (ca 9 Mb PDF)

 


Hovedgeskjeftigelse:

Januar 2017 – Freelancer i eget selskap

Jobber med egne kunder som DB Schenker Norge, Sigma Entreprenør, Clinique Amanda, Vininor, Danseverket i Nittedal, Nittedal Bygderock, Trio Regnskap, og for små og store reklamebyråer og andre som trenger hjelp til reklame og massekommunikasjon innimellom.

Leid inn på deltid som markedskonsulent og designer hos PLAATO, et startup-selskap som har utviklet en digital gjærlås for ølbryggere. Produktet ble lansert på Kickstarter i juli 2017, og hentet inn over USD 200.000 i kampanjeperioden (ønsket beløp var USD 30.000). Det ferdige produktet lanseres i oktober 2017.

Mai 2016 – januar 2017: Head of Content & Marketing hos Unikia

Leid inn som «Head of Content & Marketing» i Unikia AS, et selskap som jobber med industridesign, retail og gode idéer. Jeg fungerte som selskapets interne reklamebyrå og designavdeling, og gjorde alt fra å skrive webtekster, lage og publisere sosiale media-poster og lage butikkdesign til å designe pakninger, klekke ut markedsføringsidéer og produsere reklamemateriell. Mot slutten av 2016 gikk selskapet på en uforutsett økonomisk smell som gjorde at staben ble redusert til det minimale.

2015-2016: Freelancer i eget selskap

Jobbet med egne kunder og for små og store reklamebyråer og andre selskaper som trengte hjelp til reklame og massekommunikasjon innimellom.

Høsten 2015: Webdesigner og Art Director i DMT Alvdal avd. Romerike

DMT Alvdal er et lite reklame- og kommunikasjonshus som skulle bli store. Byrået har hovedkontor i Alvdal (Kjell Aukrust’ hjembygd), og hadde et nyopprettet avdelingskontor på Kjeller utenfor Lillestrøm der de ansatte meg som AD. Dessverre ble karrieren i selskapet kort da styret brått bestemte seg for å legge ned avdelingskontoret på Romerike av økonomiske grunner. Dermed ble det freelancing og eget byrå igjen.

2014 – 2015: Freelancer i eget selskap

Jobbet med kunder som NorgesGruppenConvenience, DB Schenker, oppdragsgivere innen mote og interiør, vinimportørene Vininor og Classic Wine, og som freelance AD for reklamebyråer og bedrifter som trenger en hjelpende hånd for kortere eller lengre tid.

2010 – 2013: ArtDirector i Bonnier Media

Bonnier-attest-hiresEtter en stund som innleid freelancer ble jeg fast ansatt i Bonnier høsten 2010. Her fungerte jeg som forlagets interne reklamebyrå, og fikk jobbe med produksjon av analoge og digitale annonser og bilag ol. (artdirection/design, tekst og originalutarbeidelse) for direktekunder i magasinene Costume, Tara, BoBedre, BoligPluss, og Stella.

I tillegg stod jeg for design og utarbeidelse av iPadutgavene av magasinene Costume og FHM, og tilrettelegging av materiell til forlagets nettsatsinger.

Etter hvert ble reklameavdelingen utvidet til Bonnier Creative der vi jobbet med kommersielle redaksjonelle løsninger, det som i dag kalles content marketing. Vi produserte magasiner for Steen & Strøm, Sandvika Storsenter og EGER, og advertorials (reklame som ser ut som redaksjonelt innhold) for kunder som Visit Denmark, Kreftforeningen, Eger Karl Johan, Mills, Coop Norge, Ford Norge, Klinikk Bunæs, Steen & Strøm Magasin, Boots Norge, L’Oreal osv.

Vinteren 2013 endret forutsetningene for jobben i Bonnier seg såpass (magasinet FHM ble nedlagt og store deler av annonsørene flyttet pengene sine andre steder) at jeg ble freelancer igjen.

2008-2010: Freelancer i eget selskap

Jobbet med kunder som NorgesGruppenConvenience (skjermløsninger til Fresh-konseptet på 120+ bensinstasjoner), DB Schenker Norge (Magasinene «Logistikk Nettverk» og «Presis», og brosjyrer ol.), Ring Eiendomsmegling (intranett og div maler), Mirror Consulting (profil og markedsmateriell), CaféMagasinet, Foresight Norge (web), Kolonihaven, Skeid Fotball (magasiner ol), Ideer.no, BI Center for Climate Strategy, A-Sport, Storymaker Consulting, KS, iQualify o.l.

1996-2007: AD i Virtual Garden

OmViGaReklamebyrået Virtual Garden AS hadde sin spede start hos New Media Science. Her satt jeg (som senior AD) og tekstforfatter Nils Petter Nordskar på et lite rom og laget reklame for alle internettkundene som trengte mer enn bare nettløsninger. Etter hvert kom det på plass egen konsulent og prosjektleder, og byrået ble offisielt stiftet i 1. februar 1996, og det hele tok av. Byrået ble etter hvert regnet som et av Norges ledende reklamebyråer, med over 70 ansatte og noen av landets største merkevarer på kundelisten.

Byrået vokste fort, og i 1998 flyttet det hele fra små kontorer i Bentsebrugata på Torshov til en hel etasje i Sørkedalsveien 10 på Majorstua. Her overtok vi tomme lokaler etter Hjemmet Mortensen, og pusset det hele opp med innendørs hage (en virtuell hage, altså…), peis, store kontorer, stillerom og så videre. Disse kontorene ble også raskt for små, så i 2000 flyttet vi til nyoppussede kontorer i Løvenskioldsgate 26 på Briskeby. Her hadde vi skreddersydd den gamle trafohallen til vårt eget behov, med god plass, høyt under taket, egen restaurant og så videre. Vi, og mange andre, syntes vi hadde de kuleste kontorlokalene i landet.

Jeg jobbet hovedsaklig som kreatør/AD og som byråets «potet» og kreative alt muligmann. Dukket det opp noe som var nytt og uvant prøvde jeg det, noe som gjorde at jeg etter hvert ble ekspert på både Officepakken, skjermkommunikasjon i butikk, bannerproduksjon, arrangering av events og pressekonferanser, PRstunts, artistbooking, lydteknikk og så videre. Dermed fikke jeg gjøre svært mange morsomme jobber for kunder som NSB, Hjemmet Mortensen, Telenor, Coop, Storebrand, Ringnes, Canal Digital, SAS, Widerøe, Intersport, Ring Eiendomsmegling, NorgesGruppen, Human-Etisk Forbund, Kraft Foods, Aftenposten, Commit, Workhand, Berg-Hansen Reisebyrå, E-trade, Barne-, Ungdoms- og Familiedirektoratet, Kreftforeningen, Blomqvist Kunsthandel, Mills Proff Partner, TV-aksjonen, If…, Rema 1000, osv osv…

Virtual Garden bestod av svært mange flinke kreative mennesker. Dessverre var vi ikke like flinke når det gjalt ledelse og administrasjon av byrået, så etter et par mislykkede oppkjøp av utenlandske byråer, noen halvvellykkede fusjoner med noen norske byråer, et underlig forsøk på å starte en skandinavisk byråorganisasjon (Spits) med påfølgende børsnotering om masse mas, ga jeg meg høsten 2007 og lot det hele klare seg på egenhånd. I dag er det hele nedlagt.

1996: AD og webutvikler/designer i New Media Science, Oslo.

New Media Science var selskapet som satt Internett på dagsorden i Norge. Her var vi en gjeng kreative teknologiopptatte mennesker som hadde skjønt at Internett var en unik kommunikasjonskanal som kom til å endre verden totalt. Vi jobbet omtyrent alle som ville blir store på Internett;  dagbladet.no, aftenposten.no, vg.no, Global Money Games og så videre.

New Media Science byttet senere navn til Bouvet og ble et av skandinavias ledende IT-selskaper.

Høsten 1996 bestemte noen av oss oss for at det var litt kjedelig(!) å jobbe bare med internett, så vi skilte ut reklamebyrået Virtual Garden for å ikke vanne ut Internett-merkevaren samtidig som vi ville jobbe med mer tradisjonell reklame og massekomm.

1995: Junior AD, Bates, Backer & Spielvogel, Oslo

Bates Backer & Spielvogel var en viktig del av det store Bates-konsernet. Byrået var konsernets kreative spydspiss, og jeg fikk jobbe som assistent for noen av landets beste kreatører med en rekke flotte jobber for bl.a. Esso og Harald A. Møller/Audi.

Mot slutten av 1995 fikk jeg imidlertid tilbud om å være med å starte et nytt internettselskap, så da den 6 måneders prøvetiden var over i januar 1996 sluttet jeg for å bli en del av New Media Science.

1992-1995: Junior AD, Publicis FCB Reklamebyrå, Oslo

Publicis FCB var norgesavdelingen til det franske Publicis og amerikanske FCB. Selskapet var et av landets største reklamemiljøer, med mange dyktige og inspirerende seniorkreatører å lære av. Her jobbet jeg hovedsaklig på Macen som AD-assistent og etter hvert junior AD. Selskapet var langt fremme teknologisk, og vi fikk det utstyret vi trengte for å gjøre jobben. Det var her jeg fikk lage min første kommersielle web, i 1994, for Peppes Pizza – verdens første tjeneste der man kunne bestille pizza direkte via internett. Og det var her jeg var med og fikk mine første priser i Gullblyanten (for Olympic Aid og Henie Onstad Kunstsenter). Ellers jobbet jeg med kunder som Asko Møbler, ColorLine, Gjensidige, Mazda, NAF, Freia, MasterCard, og Shell.

Våren 1995 fikk jeg tilbud om ny jobb hos Bates Backer og Spielvogel, og sluttet 30. juni.

Westerdals-vitnemaal1990-1992: Student ved AD-linjen på Westerdals Reklameskole, Oslo

Initiativtager til studentkonkurransen Gullblyantspisseren (som senere ble Gullkalven), redaktør for skoleavisen, primus motor for studentenes eget reklamebyrå, studentrepresentant i styret, festgeneral, og så videre. En av få AD-studenter som også fikk vurdering som tekstforfatter. Karakterene bærer nok litt preg av at jeg tok på meg litt for mange oppgaver ut over det å bare gå på skolen, og at jeg brukte mye tid som løpegutt/intern/lærling/ osv. hos Nordskar & Thorkildsen. Da skolen nærmet seg slutten fikk jeg tilbud om jobb hos Publicis FCB reklamebyrå.

1986-1990: AD-assistent, Strønen Reklamebyrå, Bergen

Byrået var (og er) et lite solid reklamebyrå som hovedsaklig jobber med faste, gode reklamekunder i Bergen. Den bergenske måten å jobbe reklame på var litt anerledes enn det jeg etter hvert fikk oppleve i Oslo. Bergenserne har mer kremmerånd og er mer opptatt av at reklamen skal virke, og mindre opptatt at spennende idéer og priser, og lager ofte det man litt nedlatende i Oslo kaller «Hansen & Dysvik»-reklame. Her lærte jeg «håndverket» (dette var før Macen kom); å jobbe med skalpell, linjal og spraylim, å tegne skisser og produsere originaler på «gamlemåten». Etter hvert fikk jeg også sjefen til å investere i dyre datamaskiner, og kom godt i gang med å bruke datamaskiner som verktøy. Jobbet med kunder som Fana Sparebank, Bohus Møbler, Vesta, Rieber & Søn og Hotell Neptun. Etter hvert ble trangen til å lære mer overveldende, og jeg søkte Westerdal i Oslo der jeg kom inn på første forsøk.

EvertsAlfabet-attest1984-1986: Layout-, pasteup- og redaksjonsassistent, Everts Alfabet/AnnonseAvisen, Bergen

Everts Alfabet var en dengang svært moderne grafisk bedrift som produserte fotosats til reklamebyråer samtidig som bedriften produserte gratisavisen AnnonseAvisen. Her jobbet jeg ved siden av skolen med ombrekking av aviser, produksjon av annonser, korrektur, budtjenester, kaffekoking, lunchinnkjøp, journalistvekking og så videre. Jobbet her til jeg var ferdig med gymnaset, og fikk tilbud om jobb hos Strønen Reklamebyrå.


Bigeskjeftigelse:

1994-2004: Egen spalte i Kreativt Forum.

Egen spalte om Internett og ny teknologi i Kreativt Forum (reklamebransjens eget “fagblad”). Først i magasinets ukentlige fax-avis, deretter i den ukentlige mail-avisen og det månedlige, trykte magasinet.

1990-1992: Freelance for Natt & Dag, Kreativt Forum og Nordskar & Thorkildsen Reklamebyrå

1992-2007: Div freelancejobbing for Tylden & Co, Skeid Fotball o.l.

1994-2006: Medlem i div. Gullblyant- og Gulltaggen-juryer.


Musiker:

1984-1989: Trommis i diverse forglemmelige danseband, som Atlantic, Bequerel og Høydeskrekk, og sessionmusiker for Kystens Trubadur, Johannes Kleppevik og diverse andre konstellasjoner innen genrene contry, pop og rock.

1992-2005: Trommis i Just Another Bluesband

1993- : Trommis i Kaptein Tordenbrak som fikk platekontrakt med Sony Music/Columbia i 1996 og ga ut to singler og albumet «UT. Låta «Generasjon F.eks» var den første demoen som ble A-listet på P3, og videoen, redigert av Alex Herron, ble kåret til «Nest beste norske musikkvideo» i 1996.

2006-2011: Trommis i stoner-rockbandet Rototiller

2010- : Trommis i tungrockbandet YNK!

2011-2012: Trommis i det teatralske «nynorsk-rock»-bandet Blodsmak.

2015-: Trommis stonerbandet Big Bad B**** Band.


Utdannelse:

1983-1984: Allmenfag ved Lindås Gymnas

1984-1986: Musikklinjen ved U.Pihls Videregående Skole

1990-1992: Westerdals Reklameskole, AD-linjen.


Kompetanse:

Mac-bruker siden 1988. Inngående kjennskap til hele Adobes programpakke (InDesign, Illustrator, Photoshop, ImageReady, GoLive osv) og Microsoft Office (Word, PowerPoint etc) i tillegg til Quark XPress, FinalCut Pro, Scala Infochannel Designer, Mag+, div. lydprogrammer, osvosv. PC (Windows)-bruker like lenge. Det jeg IKKE kan, er Flash(…).

På nett siden 1992. Laget en av de første kommersielle webbene med suksess – www.peppes.no i ‘95 – den første tjenesten i verden der man kunne bestille pizza via internett. Deretter involvert i en lang rekke webprosjekter – Aftenposten Interaktiv, Dagbladet på Nett, Telenor osv. Bred kunnskap om sosiale medier og alle mulighetene som finnes på nett.

Har bred kontaktflate innen reklame, design, webutvikling, mediaformidling, PR og fotografi.

I tillegg til alt dette: far til 2 tenåringsgutter/unge menn, skilt, Harley- og amcarentusiast, trommis i heavyband, tenor i blandakor og eier av enebolig i Nittedal.