Kunden: PLAATO

Plaato er et typisk ungt gründerselskap. 2 unge menn får en god idé, bestemmer seg for å sette den ut i livet, og så tar det litt av.

Guttas idé er ganske enkel: De vil bruke CO2-en som blir produsert når vørter gjærer og blir til øl til noe fornuftig. Hittil har overskuddsgassen som oppstår bare gått gjennom en enkel gjærlås og forsvunnet. PLAATOs produkt er en avansert gjærlås som inneholder en sensor som teller boblene som slipper ut av brygget. Antallet bobler er en indikator på hvor mye gass som utvikles, og ved å telle boblene kan man regne ut hvor mye alkohol som dannes (når gjæren spiser sukkeret i vørteren dannes det alkohol og CO2), man kan regne ut når brygget er ferdig og kan tappes på flaske og så videre.

De skjønte fort at de trengte hjelp til markedsføring, pakningsdesign og massekommunikasjon, så da leide inn meg og en til for å få alt på skinner. Det ble utviklet web og film, det ble tatt produktbilder og så videre. I juni ble produktet lansert på Kickstarter, og etter endt kampanjeperiode hadde kampanjen hentet inn 205.537 US$ til videreutvikling og produskjon av produktet. Opprinnelig trengte gutta 30,000 US$, så kampanjen kan sies å være en suksess.

Følg gjerne gutta på plaato.io, og bestill en smart gjærlås til hjemmebryggeriet jo før jo heller.

Comments are closed.