Kunden: Unikia AS

Våren 2016 dukket det opp en spennende mulighet: idé og industridesignselskapet Unikia trengte hjelp til markedsføring, design og massekomm, og jeg ble hyret inn som «Head of Content & Marketing». Dermed ble det skriving av produkttekster, pakningsdesign, butikkdesign, katalogproduksjon, konseptutvikling, produktfotografering, annonse- og bannerproduksjon, webdesign og alt det andre markedsavdelingen i et industridesignselskap med egen retailavdeling holder på med. Her er et utvalg av jobbene jeg gjorde for dem.


Kataloger

Et selskap som lever av å utvikle og selge dingsebomser må selvsagt ha ordentlige kataloger, på papir. Her er de to som er laget så langt: den hvite ble laget til butikklanseringen høsten 2016, den lilla til julehandelen. Jeg har skrevet alle tekster, designet det hele og produsert trykklare originaler.

Julekatalog2016stack-1024 Unikia-katalog-sept2016-stack-1024


Web

Unikias gründer ønsket å bygge opp nettbutikken helt fra grunnen av. Denne er utviklet sammen med TechWeb i Sarpsborg.

Unikiacom-forside Unikiacom-gavetips Unikiacom-problemside Unikiacom-produktside


Butikkinnredning og -dekor

Selskapet hadde to butikker; i Byporten og i Lille Grensen 7 i Oslo. De ble designet fra bunnen av.

2016-08-25 09.38.23-12016-08-22 08.56.09-2 2016-08-22 08.56.32-3 2016-08-22 08.58.48-32016-08-22 16.19.48-12016-08-24 19.58.37-2   IMG_3896IMG_3901IMG_39022016-08-25 11.45.21-2IMG_4045IMG_4048 Unikia-Butikklansering-405172016-08-25 11.27.09-22016-08-25 11.48.38


 

Bannere

Man kan jo ikke drive moderne butikk uten bannerannonser…

Div-Unikiabannere


 

Plakater ol.

Skal man selge må man ha plakater slik at kundene får vite om de gode tilbudene.

DivUnikiaelementer


 

Pakningsdesign

Unikia utvikler også sine egne produkter (selskapet var tidligere Enklere Liv-kjedens design- og utviklingsavdeling), og da må det lages pakninger. Her er noen av dem. Jeg har videreutviklet og ferdiggjort pakningene i samarbeid med Unikias pakningsdesigner.

10-021_ketchup_0110-014_meat_master_0110-009_taco_server_01 10-011_timeout_01 10-012_glowball_01  10-018_xcap_reflective_kids_blue_0110-024_xcap_reflective_sports_black_0110-016_smartspa_01-1  10-019_hackflip_01 10-020_supergloves_large_01


 

PR

All gratisreklame er god reklame. Roboten «Pepper» (kalt Uniko og Uniki) ble brukt til å trekke folk til butikkene. Robotene snakker, reagerer på kommandoer og kan brukes til enkle butikkoppgaver, som å fortelle om varer osv. Og snakke med partiledere på stemmefisketur som sender besøket sitt direkte på Facebok.

29542274142_b7ee92419c_o2016-08-25 09.37.26-3Unikia-Butikklansering-40543


 

Bok

Unikias gründer ville gjerne dele sine erfaringer med andre. Resultatet er denne mursteinen av en bok; nærmere 700 sider om produktutvikling og markedsføring. Jeg hadde designansvaret og sørget for at det hele ble levert riktig til trykkeriet i løpet av sommeren 2016.

unikiabokBoksignering-54002


 

Våren 2017 viste det seg dessverre at markedet ikke helt hadde trua på Unikias konsept og produkter, selv om det ble brukt mye tid og ressurser på å spre det glade budskap i alle kanaler, og det ble bestemt å stenge butikkene og nedjustere staben til det minimale. Dermed var det var ikke mer for meg å gjøre for selskapet.

Relevante artikler: Oppstarten (Dagens Næringsliv). Om selskapet og oppstarten (Budstikka). Ukens gründercase (Innomag). Om butikkene (Vårt Oslo). Slutten (Dagens Næringsliv).

Comments are closed.