Våren 2016 dukket det opp en spennende mulighet: idé og industridesignselskapet Unikia trengte hjelp til markedsføring, design og massekomm, og jeg ble hyret inn som «Head of Content & Marketing». Dermed ble det skriving av produkttekster, pakningsdesign, butikkdesign, katalogproduksjon, konseptutvikling, produktfotografering, annonse- og bannerproduksjon, webdesign og alt det andre markedsavdelingen i et industridesignselskap med egen retailavdeling holder på med. Her er et utvalg av jobbene jeg gjorde for dem.
Kataloger
Et selskap som lever av å utvikle og selge dingsebomser må selvsagt ha ordentlige kataloger, på papir. Her er de to som er laget så langt: den hvite ble laget til butikklanseringen høsten 2016, den lilla til julehandelen. Jeg har skrevet alle tekster, designet det hele og produsert trykklare originaler.
Web
Unikias gründer ønsket å bygge opp nettbutikken helt fra grunnen av. Denne er utviklet sammen med TechWeb i Sarpsborg.
Butikkinnredning og -dekor
Selskapet hadde to butikker; i Byporten og i Lille Grensen 7 i Oslo. De ble designet fra bunnen av.
Bannere
Man kan jo ikke drive moderne butikk uten bannerannonser…
Plakater ol.
Skal man selge må man ha plakater slik at kundene får vite om de gode tilbudene.
Pakningsdesign
Unikia utvikler også sine egne produkter (selskapet var tidligere Enklere Liv-kjedens design- og utviklingsavdeling), og da må det lages pakninger. Her er noen av dem. Jeg har videreutviklet og ferdiggjort pakningene i samarbeid med Unikias pakningsdesigner.
PR
All gratisreklame er god reklame. Roboten «Pepper» (kalt Uniko og Uniki) ble brukt til å trekke folk til butikkene. Robotene snakker, reagerer på kommandoer og kan brukes til enkle butikkoppgaver, som å fortelle om varer osv. Og snakke med partiledere på stemmefisketur som sender besøket sitt direkte på Facebok.
Bok
Unikias gründer ville gjerne dele sine erfaringer med andre. Resultatet er denne mursteinen av en bok; nærmere 700 sider om produktutvikling og markedsføring. Jeg hadde designansvaret og sørget for at det hele ble levert riktig til trykkeriet i løpet av sommeren 2016.
Våren 2017 viste det seg dessverre at markedet ikke helt hadde trua på Unikias konsept og produkter, selv om det ble brukt mye tid og ressurser på å spre det glade budskap i alle kanaler, og det ble bestemt å stenge butikkene og nedjustere staben til det minimale. Dermed var det var ikke mer for meg å gjøre for selskapet.
Relevante artikler: Oppstarten (Dagens Næringsliv). Om selskapet og oppstarten (Budstikka). Ukens gründercase (Innomag). Om butikkene (Vårt Oslo). Slutten (Dagens Næringsliv).