CV

Jørn-Scholz-64709---OK

 

Navn: Jørn W. Scholz
Adresse: Stasjonsveien 29B, 1482 Nittedal
Telefon: 909 48 987
E-post: jorn@scholz.no
Facebook/Twitter/Instagram osv: Jornemac

 


Hovedgeskjeftigelse:

I kronologisk rekkefølge. Last gjerne ned portfolioen min og ha den åpen mens du leser:

Freelancer i eget selskap – eller noe annet spennende
Det har åpnet seg muligheter til å ta nye veivalg. Tenkehatten er på, og alle innspill til hva jeg skal finne på nå mottas med takk.

Markedsansvarlig for Krutt Gastropub
Kveldsjobb som styreleder, markeds- og kommunikasjonsansvarlig og medeier i Nittedals eget utested. Jobben omfattet alle former for utadrettet kommunikasjon for selskapet; fra oppsett av web, sosiale medier og nyhetsbrev til mat- og miljøfoto, tilrettelegging av events, artistbooking og pressekontakt. Og til slutt avvikling av det hele da markedet sviktet og det hele gikk konkurs julen 2023.

Grafisk designer for Arcus Norway
Grafisk designer, innovatør og kommunikatør med ansvar for både å løse interne behov direkte og å jobbe med eksterne leverandører av design- og markedsføringsløsninger. Fungerte som inhouse fullservice reklamebyrå med ansvar for design av nye etiketter, kampanjer on- og offline, messestands, ytarbeidelse av trykksaker og annonse osv., og inhouse fotograf med ansvar for packshots, fotografisk dokumentasjon og promofoto, og videoprodusent for streaming av presentasjoner og events for hele konsernet. I tillegg en del av innovasjonsteamet som utvikler nye brennevinsprodukter og -konsepter.

Head of Content & Marketing hos Unikia
«Head of Content & Marketing» for industridesign, retail og gode idéer-selskapet Unikia AS. Jeg fungerte som selskapets interne reklamebyrå og designavdeling, og gjorde alt fra å skrive webtekster, lage og publisere sosiale media-poster og lage butikkdesign til å designe pakninger, klekke ut markedsføringsidéer og produsere reklamemateriell. Mot slutten av 2016 gikk selskapet dessverre på en uforutsett økonomisk smell som gjorde at staben ble redusert til det minimale og jeg måtte finne nye muligheter.

ArtDirector og konseptutvikler i Bonnier Media
Her fungerte jeg som forlagets interne reklamebyrå, og fikk jobbe med produksjon av analoge og digitale annonser og bilag ol. (artdirection/design, tekst og originalutarbeidelse) for direktekunder i magasinene Costume, Tara, BoBedre, BoligPluss, og Stella. I tillegg stod jeg for design og utarbeidelse av iPadutgavene av magasinene Costume og FHM, og tilrettelegging av materiell til forlagets nettsatsinger. Etter hvert ble reklameavdelingen utvidet til Bonnier Creative der vi jobbet med kommersielle redaksjonelle løsninger, det som i dag kalles content marketing. Vi produserte magasiner for Steen & Strøm, Sandvika Storsenter og EGER, og advertorials (reklame som ser ut som redaksjonelt innhold) for kunder som Visit Denmark, Kreftforeningen, Eger Karl Johan, Mills, Coop Norge, Ford Norge, Klinikk Bunæs, Steen & Strøm Magasin, Boots Norge, L’Oreal osv.

ArtDirector i Virtual Garden
Reklamebyrået Virtual Garden AS hadde sin spede start hos New Media Science. Her satt jeg (som senior AD) og tekstforfatter Nils Petter Nordskar på et lite rom og laget reklame for alle internettkundene som trengte mer enn bare nettløsninger. Byrået vokste fort, og vi flyttet det hele fra små kontorer i Bentsebrugata på Torshov til en hel etasje i Sørkedalsveien 10 på Majorstua. Her overtok vi tomme lokaler etter Hjemmet Mortensen, og pusset det hele opp med innendørs hage (en virtuell hage, altså…), peis, store kontorer, stillerom og så videre. Disse kontorene ble også raskt for små, og vi flyttet til nyoppussede kontorer i trafostasjonen i Løvenskioldsgate 26 på Briskeby. Her hadde vi skreddersydd den gamle trafohallen til vårt eget behov, med god plass, høyt under taket, egen restaurant og så videre. Vi, og mange andre, syntes vi hadde de kuleste kontorlokalene i landet. Byrået ble etter hvert regnet som et av Norges ledende kommunikasjonshus, med over 70 av landets ledende kreatører, designere og kommunikatører ansatt og noen av landets største merkevarer på kundelisten.
Jeg jobbet hovedsaklig som kreatør/AD og som byråets «potet» og kreative altmuligmann. Dukket det opp noe som var nytt og uvant prøvde jeg det, noe som gjorde at jeg etter hvert ble ekspert på både Adobe- og Officepakkene, skjermkommunikasjon i butikk, bannerproduksjon, arrangering av events og pressekonferanser, PRstunts, artistbooking, lydteknikk, webdesign og så videre. Dermed fikk jeg gjøre svært mange morsomme jobber for kunder som NSB, Hjemmet Mortensen, Telenor, Coop, Storebrand, Ringnes, Canal Digital, SAS, Widerøe, Intersport, NorgesGruppen, Human-Etisk Forbund, Kraft Foods, Aftenposten, Berg-Hansen Reisebyrå, E-trade, Barne-, Ungdoms- og Familiedirektoratet, Think, Kreftforeningen, Blomqvist Kunsthandel, Mills Proff Partner, TV-aksjonen, If…, Rema 1000, osvosv.
Virtual Garden bestod av en sammen satt gjeng av svært flinke kreative mennesker. Dessverre var vi ikke like flinke når det gjalt ledelse og administrasjon av byrået, så etter et par mislykkede oppkjøp av utenlandske byråer, noen fusjoner med et par norske byråer og et forsøk på å starte den skandinavisk byråorganisasjonen Spits med påfølgende børsnotering om masse mas, ga jeg meg og lot det hele klare seg på egenhånd. I dag er det hele nedlagt.

AD og webutvikler/designer i New Media Science
New Media Science var selskapet som satt Internett på dagsorden i Norge. Her var vi en gjeng kreative teknologiopptatte mennesker som hadde skjønt at Internett var en unik kommunikasjonskanal som kom til å endre verden totalt. Vi jobbet omtyrent alle som ville blir store på Internett;  dagbladet.no, aftenposten.no, vg.no, Global Money Games og så videre. New Media Science byttet senere navn til Bouvet og ble et av skandinavias ledende IT-selskaper.
Etter et års tid bestemte noen av oss oss for at det var litt kjedelig(!) å jobbe bare med internett, så vi skilte ut reklamebyrået Virtual Garden for å ikke vanne ut Internett-merkevaren samtidig som vi ville jobbe med mer tradisjonell reklame og massekomm.

Junior AD/designer, Publicis FCB Reklamebyrå
Publicis FCB var norgesavdelingen til det franske Publicis og amerikanske FCB. Selskapet var et av landets største reklamemiljøer, med mange dyktige og inspirerende seniorkreatører å lære av. Her jobbet jeg hovedsaklig på Mac’en som AD-assistent og etter hvert junior AD. Selskapet var langt fremme teknologisk, og vi fikk det utstyret vi trengte for å gjøre jobben. Det var her jeg fikk lage min første kommersielle web, for Peppes Pizza – verdens første tjeneste der man kunne bestille pizza direkte via internett. Og det var her jeg var med og fikk mine første priser i Gullblyanten (for Olympic Aid og Henie Onstad Kunstsenter). Ellers jobbet jeg med kunder som Asko Møbler, ColorLine, Gjensidige, Mazda, NAF, Freia, MasterCard, og Shell.

AD-linjen på Westerdals Reklameskole
Initiativtager til studentkonkurransen Gullblyantspisseren (som senere ble Gullkalven), redaktør for skoleavisen, primus motor for studentenes eget reklamebyrå, studentrepresentant i styret, festgeneral, og så videre. En av få AD-studenter som også fikk vurdering som tekstforfatter. Karakterene bærer nok litt preg av at jeg tok på meg litt for mange oppgaver ut over det å bare gå på skolen, og at jeg brukte mye tid som løpegutt/intern/lærling/ osv. hos Leo Burnett. Da skolen nærmet seg slutten fikk jeg tilbud om jobb hos Publicis FCB reklamebyrå.

AD-assistent, Strønen Reklamebyrå
Karrieren begynte i Bergen. Etter å ha jobbet som pasteupassistent ++ i en avis ved siden av skolen fikk jeg jobb som AD-assistent hos Strønen Rkelamebyrå i Jonsvollsgate i Bergen sentrum etter endt russetid. Jeg fikk lære faget fra bunnen, og jobbe med kunder som Hotel Neptun, Bohus Møbler, Hatvik Lys, Vesta og andre Bergensbedrifter. Etter noen år ble trangen til å gå videre stor, og jeg flyttet til Oslo og Westerdals Reklameskole.


Frivillig arbeid:

Markedsansvarlig og styremedlem for Nittedal Matfestival, styremedlem og markedsansvarlig for Nittedal Kulturråd og markedsansvarlig og styremedlem for Nittedal Bygderock.


Musiker:

Trommis i soulbandet The Session og bluesbandet Just Another Bluesband.

Trommeslager i Nittedal og Hakadal Janitsjar, et av landets beste janitsjarkorps

Trommis i Kaptein Tordenbrak som fikk platekontrakt med Sony Music/Columbia og ga ut to singler og albumet «UT. Låta «Generasjon F.eks» var den første demoen som ble A-listet på P3, og videoen, redigert av Alex Herron, ble kåret til «Nest beste norske musikkvideo».


Utdannelse:

Westerdals Reklameskole, AD-linjen.


Kompetanse:

Inngående kjennskap Mac OS og hele Adobes programpakke (InDesign, Illustrator, Photoshop, Premiere, Lightroom osv.) og Microsoft Office (Word, PowerPoint, Excel osv.) i tillegg til WordPress, Scala Infochannel Designer, Mag+, Logic Pro, ProTools, osvosv. PC (Windows)-bruker like lenge. Har bred kontaktflate innen reklame, design, webutvikling, mediaformidling, PR og fotografi.

I tillegg til alt over: født og oppvokst i Bergen, bosatt i Nittedal.