Navn: Jørn W. Scholz
Adresse: Stasjonsveien 29B, 1482 Nittedal
Telefon: 909 48 987
E-post: jorn@scholz.no
Facebook/Twitter/Instagram osv: Jornemac
Hovedgeskjeftigelse:
Januar 2022 – : Freelancer i eget selskap – eller noe annet spennende
I januar 2022 åpnet det seg muligheter til å ta nye veivalg. Tenkehatten er på, og alle innspill til hva jeg skal finne på nå mottas med takk.
Januar 2020 – : Krutt Gastropub
Kveldsjobb som styreleder, markeds- og kommunikasjonsansvarlig og medeier i Nittedals eget utested. Jobben omfatter alle former for utadrettet kommunikasjon for selskapet; fra oppsett av web, sosiale medier og nyhetsbrev til mat- og miljøfoto, tilrettelegging av events, artistbooking og pressekontakt.
April 2018 – januar 2022: Arcus Norway AS
Grafisk designer, innovatør og kommunikatør med ansvar for både å løse interne behov direkte og å jobbe med eksterne leverandører av design- og markedsføringsløsninger. Fungerte som og inhouse fullservice reklamebyrå, og inhouse fotograf med ansvar for packshots, fotografisk dokumentasjon og promofoto, og videoprodusent for streaming av presentasjoner og events for hele konsernet. I tillegg en del av innovasjonsteamet som utvikler nye brennevinsprodukter og -konsepter.
Januar 2017 – Freelancer
Jobbet med egne kunder og som freelancer for små og store reklamebyråer og andre som trengte hjelp til reklame, design og massekommunikasjon innimellom.
Leid inn på deltid som markedskonsulent og designer hos PLAATO, et startup-selskap som har utviklet en digital gjærlås for ølbryggere. Produktet ble lansert på Kickstarter i juli 2017, og hentet inn over USD 200.000 i kampanjeperioden (ønsket beløp var USD 30.000). Det ferdige produktet ble lansert i oktober 2017 og ble en suksess.
Mai 2016 – januar 2017: Head of Content & Marketing hos Unikia
Leid inn som “Head of Content & Marketing” i Unikia AS, et selskap som jobbet med industridesign, retail og gode idéer. Jeg fungerte som selskapets interne reklamebyrå og designavdeling, og gjorde alt fra å skrive webtekster, lage og publisere sosiale media-poster og lage butikkdesign til å designe pakninger, klekke ut markedsføringsidéer og produsere reklamemateriell. Mot slutten av 2016 gikk selskapet dessverre på en uforutsett økonomisk smell som gjorde at staben ble redusert til det minimale.
2015-2016: Freelancer
Jobbet med egne kunder og for små og store reklamebyråer og andre selskaper som trengte hjelp til design, reklame og massekommunikasjon innimellom.
Høsten 2015: Webdesigner og Art Director i DMT Alvdal avd. Romerike
DMT Alvdal er et lite reklame- og kommunikasjonshus som skulle bli store. Byrået har hovedkontor i Alvdal (Kjell Aukrust’ hjembygd), og hadde et nyopprettet avdelingskontor på Kjeller utenfor Lillestrøm der de ansatte meg som AD/Designer. Dessverre ble karrieren i selskapet kort da styret brått bestemte seg for å legge ned avdelingskontoret på Romerike av økonomiske grunner. Dermed ble det freelancing og eget byrå igjen.
2014 – 2015: Freelancer
Jobbet med kunder som NorgesGruppenConvenience, DB Schenker, oppdragsgivere innen mote og interiør, vinimportørene Vininor og Classic Wine, og som freelance AD og designer for reklamebyråer og bedrifter.
2010 – 2013: ArtDirector i Bonnier Media
Etter en stund som innleid freelancer ble jeg fast ansatt i Bonnier høsten 2010. Her fungerte jeg som forlagets interne reklamebyrå, og fikk jobbe med produksjon av analoge og digitale annonser og bilag ol. (artdirection/design, tekst og originalutarbeidelse) for direktekunder i magasinene Costume, Tara, BoBedre, BoligPluss, og Stella.
I tillegg stod jeg for design og utarbeidelse av iPadutgavene av magasinene Costume og FHM, og tilrettelegging av materiell til forlagets nettsatsinger.
Etter hvert ble reklameavdelingen utvidet til Bonnier Creative der vi jobbet med kommersielle redaksjonelle løsninger, det som i dag kalles content marketing. Vi produserte magasiner for Steen & Strøm, Sandvika Storsenter og EGER, og advertorials (reklame som ser ut som redaksjonelt innhold) for kunder som Visit Denmark, Kreftforeningen, Eger Karl Johan, Mills, Coop Norge, Ford Norge, Klinikk Bunæs, Steen & Strøm Magasin, Boots Norge, L’Oreal osv.
Vinteren 2013 endret forutsetningene for jobben i Bonnier seg såpass (magasinet FHM ble nedlagt og store deler av annonsørene flyttet pengene sine andre steder) at jeg ble freelancer igjen.
2008-2010: Freelancer
Jobbet med kunder som Norges Gruppen Convenience (skjermløsninger til Fresh-konseptet på 120+ bensinstasjoner), DB Schenker Norge (Magasinene “Logistikk Nettverk” og “Presis”, og brosjyrer ol.), Ring Eiendomsmegling (intranett og div maler), Mirror Consulting (profil og markedsmateriell), CaféMagasinet, Foresight Norge (web), Kolonihaven, Skeid Fotball (magasiner ol), Ideer.no, BI Center for Climate Strategy, A-Sport, Storymaker Consulting, KS, iQualify o.l.
1996-2007: ArtDirector i Virtual Garden
Reklamebyrået Virtual Garden AS hadde sin spede start hos New Media Science. Her satt jeg (som senior AD) og tekstforfatter Nils Petter Nordskar på et lite rom og laget reklame for alle internettkundene som trengte mer enn bare nettløsninger. Etter hvert kom det på plass egen konsulent og prosjektleder, og byrået ble offisielt stiftet i 1. februar 1996, og det hele tok av.
Byrået vokste fort, og i 1998 flyttet det hele fra små kontorer i Bentsebrugata på Torshov til en hel etasje i Sørkedalsveien 10 på Majorstua. Her overtok vi tomme lokaler etter Hjemmet Mortensen, og pusset det hele opp med innendørs hage (en virtuell hage, altså…), peis, store kontorer, stillerom og så videre. Disse kontorene ble også raskt for små, så i 2000 flyttet vi til nyoppussede kontorer i trafostasjonen i Løvenskioldsgate 26 på Briskeby. Her hadde vi skreddersydd den gamle trafohallen til vårt eget behov, med god plass, høyt under taket, egen restaurant og så videre. Vi, og mange andre, syntes vi hadde de kuleste kontorlokalene i landet. Byrået ble etter hvert regnet som et av Norges ledende kommunikasjonshus, med over 70 av landets ledende kreatører, designere og kommunikatører ansatt og noen av landets største merkevarer på kundelisten.
Jeg jobbet hovedsaklig som kreatør/AD og som byråets “potet” og kreative altmuligmann. Dukket det opp noe som var nytt og uvant prøvde jeg det, noe som gjorde at jeg etter hvert ble ekspert på både Adobe- og Officepakken, skjermkommunikasjon i butikk, bannerproduksjon, arrangering av events og pressekonferanser, PRstunts, artistbooking, lydteknikk, webdesign og så videre. Dermed fikk jeg gjøre svært mange morsomme jobber for kunder som NSB, Hjemmet Mortensen, Telenor, Coop, Storebrand, Ringnes, Canal Digital, SAS, Widerøe, Intersport, NorgesGruppen, Human-Etisk Forbund, Kraft Foods, Aftenposten, Commit, Workhand, Berg-Hansen Reisebyrå, E-trade, Barne-, Ungdoms- og Familiedirektoratet, Think, Kreftforeningen, Blomqvist Kunsthandel, Mills Proff Partner, TV-aksjonen, If…, Rema 1000, osv osv…
Virtual Garden bestod av en sammen satt gjeng av svært flinke kreative mennesker. Dessverre var vi ikke like flinke når det gjalt ledelse og administrasjon av byrået, så etter et par mislykkede oppkjøp av utenlandske byråer, noen fusjoner med et par norske byråer og et forsøk på å starte den skandinavisk byråorganisasjonen Spits med påfølgende børsnotering om masse mas, ga jeg meg høsten 2007 og lot det hele klare seg på egenhånd. I dag er det hele nedlagt.
1996: AD og webutvikler/designer i New Media Science, Oslo.
New Media Science var selskapet som satt Internett på dagsorden i Norge. Her var vi en gjeng kreative teknologiopptatte mennesker som hadde skjønt at Internett var en unik kommunikasjonskanal som kom til å endre verden totalt. Vi jobbet omtyrent alle som ville blir store på Internett; dagbladet.no, aftenposten.no, vg.no, Global Money Games og så videre.
New Media Science byttet senere navn til Bouvet og ble et av skandinavias ledende IT-selskaper.
Høsten 1996 bestemte noen av oss oss for at det var litt kjedelig(!) å jobbe bare med internett, så vi skilte ut reklamebyrået Virtual Garden for å ikke vanne ut Internett-merkevaren samtidig som vi ville jobbe med mer tradisjonell reklame og massekomm.
1995: Junior AD, Bates, Backer & Spielvogel, Oslo
Bates Backer & Spielvogel var en viktig del av det store Bates-konsernet. Byrået var konsernets kreative spydspiss, og jeg fikk jobbe som assistent for noen av landets beste kreatører med en rekke flotte jobber for bl.a. Esso og Harald A. Møller/Audi.
Mot slutten av 1995 fikk jeg imidlertid tilbud om å være med å starte et nytt internettselskap, så da den 6 måneders prøvetiden var over i januar 1996 sluttet jeg for å bli en del av New Media Science.
1992-1995: Junior AD/designer, Publicis FCB Reklamebyrå, Oslo
Publicis FCB var norgesavdelingen til det franske Publicis og amerikanske FCB. Selskapet var et av landets største reklamemiljøer, med mange dyktige og inspirerende seniorkreatører å lære av. Her jobbet jeg hovedsaklig på Mac’en som AD-assistent og etter hvert junior AD. Selskapet var langt fremme teknologisk, og vi fikk det utstyret vi trengte for å gjøre jobben. Det var her jeg fikk lage min første kommersielle web, i 1994, for Peppes Pizza – verdens første tjeneste der man kunne bestille pizza direkte via internett. Og det var her jeg var med og fikk mine første priser i Gullblyanten (for Olympic Aid og Henie Onstad Kunstsenter). Ellers jobbet jeg med kunder som Asko Møbler, ColorLine, Gjensidige, Mazda, NAF, Freia, MasterCard, og Shell.
Våren 1995 fikk jeg tilbud om ny jobb hos Bates Backer og Spielvogel, og sluttet 30. juni.
1990-1992: Student ved AD-linjen på Westerdals Reklameskole, Oslo
Initiativtager til studentkonkurransen Gullblyantspisseren (som senere ble Gullkalven), redaktør for skoleavisen, primus motor for studentenes eget reklamebyrå, studentrepresentant i styret, festgeneral, og så videre. En av få AD-studenter som også fikk vurdering som tekstforfatter. Karakterene bærer nok litt preg av at jeg tok på meg litt for mange oppgaver ut over det å bare gå på skolen, og at jeg brukte mye tid som løpegutt/intern/lærling/ osv. hos Nordskar & Thorkildsen. Da skolen nærmet seg slutten fikk jeg tilbud om jobb hos Publicis FCB reklamebyrå.
1986-1990: AD-assistent, Strønen Reklamebyrå, Bergen
Byrået var (og er) et lite solid reklamebyrå som hovedsaklig jobber med faste, gode reklamekunder i Bergen. Den bergenske måten å jobbe reklame på var litt anerledes enn det jeg etter hvert fikk oppleve i Oslo. Bergenserne har mer kremmerånd og er mer opptatt av at reklamen skal virke, og mindre opptatt at spennende idéer og priser, og lager ofte det man litt nedlatende i Oslo kaller “Hansen & Dysvik”-reklame. Her lærte jeg “håndverket” (dette var før Macen kom); å jobbe med skalpell, linjal og spraylim, å tegne skisser og produsere originaler på “gamlemåten”. Etter hvert fikk jeg også sjefen til å investere i dyre datamaskiner, og kom godt i gang med å bruke datamaskiner som verktøy. Jobbet med kunder som Fana Sparebank, Bohus Møbler, Vesta, Rieber & Søn og Hotell Neptun. Etter hvert ble trangen til å lære mer overveldende, og jeg søkte Westerdal i Oslo der jeg kom inn på første forsøk.
1984-1986: Layout-, pasteup- og redaksjonsassistent, Everts Alfabet/AnnonseAvisen, Bergen
Everts Alfabet var en dengang svært moderne grafisk bedrift som produserte fotosats til reklamebyråer samtidig som bedriften produserte gratisavisen AnnonseAvisen. Her jobbet jeg ved siden av skolen med ombrekking av aviser, produksjon av annonser, korrektur, budtjenester, kaffekoking, lunchinnkjøp, journalistvekking og så videre. Jobbet her til jeg var ferdig med gymnaset, og fikk tilbud om jobb hos Strønen Reklamebyrå.
Bigeskjeftigelse:
1994-2004: Egen spalte i Kreativt Forum.
Egen spalte om Internett og ny teknologi i Kreativt Forum (reklamebransjens eget “fagblad”). Først i magasinets ukentlige fax-avis, deretter i den ukentlige mail-avisen og det månedlige, trykte magasinet.
1990-1992: Freelance for Natt & Dag, Kreativt Forum og Nordskar & Thorkildsen Reklamebyrå.
1992-2007: Div freelancejobbing for Tylden & Co, Skeid Fotball o.l.
1994-2006: Medlem i div. Gullblyant- og Gulltaggen-juryer.
Frivillig arbeid:
2020 – : Markedsansvarlig og styremedlem for Nittedal Matfestival.
2019 – : Styremedlem og markedsansvarlig for Nittedal Kulturråd.
2016 – : Markedsansvarlig og styremedlem for Nittedal Bygderock.
2014 – 2019: Leder for FAU ved Nittedal Ungdomsskole.
Musiker:
1984 – 1989: Trommis i diverse forglemmelige danseband (som Atlantic, Bequerel og Höideskrekk) og sessionmusiker for Kystens Trubadur (Johannes Kleppevik) og diverse andre konstellasjoner innen genrene contry, pop, blues og rock.
1992 – : Trommis i Just Another Bluesband.
1993 – : Trommis i Kaptein Tordenbrak som fikk platekontrakt med Sony Music/Columbia i 1996 og ga ut to singler og albumet “UT. Låta “Generasjon F.eks” var den første demoen som ble A-listet på P3, og videoen, redigert av Alex Herron, ble kåret til “Nest beste norske musikkvideo” i 1996.
2006 – 2011: Trommis i stoner-rockbandet Rototiller.
2012 – 2020: Trommis i tungrockbandet YNK!
2012 – : Tenor i blandakoret Corona (byttet navn til Corazón under pandemien…)
2011 – 2012: Trommis i det teatralske “nynorsk-rock”-bandet Blodsmak.
2015 – 2018: Trommis i stonerbandet Big Bad B**** Band.
2010 – 2021 : Manager og produsent for nu-metalbandet The Creepers.
2019 – : Trommis i soulbandet The Session.
2022 – : Trommeslager i Nittedal og Hakadal Janitsjar, et av landets beste janitsjarkorps
Utdannelse:
1983-1984: Allmenfag ved Lindås Gymnas.
1984-1986: Musikklinjen ved U. Pihls Videregående Skole.
1990-1992: Westerdals Reklameskole, AD-linjen.
Kompetanse:
Mac-bruker siden 1988. Inngående kjennskap til hele Adobes programpakke (InDesign, Illustrator, Photoshop, ImageReady, GoLive osv) og Microsoft Office (Word, PowerPoint etc) i tillegg til Quark XPress, FinalCut Pro, Scala Infochannel Designer, Mag+, div. lydprogrammer, osvosv. PC (Windows)-bruker like lenge. Det jeg IKKE kan, er Flash(…).
På nett siden 1992. Laget en av de første kommersielle webbene med suksess – www.peppes.no i ‘95 – den første tjenesten i verden der man kunne bestille pizza via internett. Deretter involvert i en lang rekke webprosjekter – Aftenposten Interaktiv, Dagbladet på Nett, Telenor osv. Bred kunnskap om sosiale medier og alle mulighetene som finnes på nett.
Har bred kontaktflate innen reklame, design, webutvikling, mediaformidling, PR og fotografi.
I tillegg til alt dette: far til to unge menn, skilt, Harley- og amcarentusiast, trommis i heavyband, tenor i blandakor og eier av enebolig i Nittedal.