Ordet advertorial er satt sammen av to ord: «advertising» og «editorial». Begrepet, som «fornorsket» gjerne kalles «innholdsmarkedsføring», brukes om reklame som er laget for å se og føles mest mulig som redaksjonelt innhold. Man prøver altså å få et kommersielt budskap til å fremstå mindre «reklamete» ved å bruke et redaksjonelt skrift- og formspråk. Utfordringen er ofte å finne balansen mellom det å fremstå redaksjonelt og samtidig ikke skjule at det hele er reklame. Formmessig benytter man ofte unik layout til hver publikasjon man skal inn i der man etterligner publikasjonens layout så langt det lar seg gjøre (dvs. til redaktøren setter ned foten). Eller man lager en generisk magasinlayout som funker i mange magasiner (magasinlayout er ganske forutsigbar…). Tidligere fikk man gjerne ferdige PR-bilder og tekstgrunnlag fra kunden, mens det etter hvert er blitt mer og mer vanlig å lage det hele helt fra grunnen av, som en vanlig artikkel (eller annonse). Eksemplene under viser begge deler. (En mer lesevennlig versjon av noen av disse finner du forøvrig her)
Mills Melange
Mills ville fremheve Melanges fordeler som fettkilde i pepperkakedeig, og laget løsningen Pepperkakegalleriet.no der man kunne sende inn sine pepperkakekreasjoner og vinne priser. For å markedsføre det hele ville de bruke advertorials i motemagasinet Costume og interiørmagasinet BoBedre. Så da laget jeg nedenstående kampanjer, 2 år på rad, i samarbeid med konditor Sverre Sætre og mote- og interiørstylist Hege Barnholt og fotograf Christian Brun. Øverst en moteserie (der pepperkakemodellenes antrekk er inspirert av årets mote – etter tett samarbeide med Costumes moteredaktør), under der et moderne pepperkakehus.
Kampanjen var så vellyket at de ville ha en ny året etter, så da laget vi disse dobbeltsidene. De ble rykket inn i et fint utvalg mote- og kvinnemagasiner. Alle elementene er spiselige, og laget i pepperkakedeig, marsipan og lakris, med svart fondant og spiselig glitter.
Visit Denmark
Visit Denmarks utfordring er at landet deres har så mye å by på. Dermed er advertorialformatet fint – der er det jo ikke slik som i vanlige annonser at teksten skal være kort og ekstremt selgende. Dermed laget jeg en serie advertorials for dem, der bildene er fra Visit Denmarks bildebase, med mine tekster. Her er noen av de mange som ble produsert noen år på rad. Layouten er en ganske generisk «kvinnemagasin»-layout.
Kosmetikk & Fashion
Det å klare å stå ut som kosmetikk- eller motemerke i jungelen av andre merker er ikke så lett. Ihvertfall ikke når man har litt å si om produktet sitt. Vanlige kosmetikk- eller fashionannonser viser gjerne et fancy produktbilde, en pen modell og stor logo, og det kan bli litt lite. Da er advertorials fint. Disse er spesialsydd til å passe inn i layouten i ulike motemagasiner.
Bil & Lifestyle
Igjen – man har mye å si om produktene sine, og vil gjerne vise dem frem mest mulig fordelaktig. Og så har man ikke tid til å vente på at magasinenes redaktører skal fobarme seg og finne plass til en liten produktomtale i magasinetsitt. Da er betalt plass løsningen.
Mat og drikke
Alle magasiner med respekt for seg selv har et par sider som handler om mat med tilbehør. Annonseplassene rundt disse sidene er ganske mye verdt, og viktig å utnytte riktig. Slik disse advertorialene gjør. Merk forøvrig hvordan layouten tilpasses for å gli mest mulig ubemerket inn i ulike magasiner. Her er det viktigere at annonsen passer inn i det redaksjonelle rundt enn at den følger annonsørens vanlige designmal for annonser. Tone of voice etc er det samme, men layouten er tilpasset.