Skjermer for Norgesgruppen FRESH
Midt på 2000-tallet dukket det opp en ny spennende kommunikasjonsmulighet: skjermer som kunne vise flere budskap istedenfor plakater som bare kunne vise ett. Norgesgruppen hadde et nytt bensinstasjonbutikkonsept som skulle opp på diverse Shell-stasjoner rundt i landet, og jeg fikk jobben med å sette opp butikkmonitorløsningen.
Etter mye møter og prøving og frem og tilbake (skulle det være skjermer ute? I vinduene? Over disken? osv?) fant vi til slutt frem til en løsning som bestod av en Windows XP-PC med 4 skjermer som ble driftet med Scala Info Channel 3.0. I utgangspunktet skulle det hele brukes til å vise hele Fresh-menyen og til å vise månedens tilbud og kommunisere ut andre budskap til kundene.
Utfordringene stod selvsagt i kø. PCer og skjermer skulle monteres opp på 120+ stasjoner, PCene skulle være koblet til internett, og det måtte settes opp system for oppfølging når noe ikke virket. Og det måtte finnes video-codecer som klarte å vise filmene over alle 4 skjermer uten at det hakket. Og så videre. Skikkelig nybrottsarbeid, altså.
Etter hvert prøvde vi ut mange ulike kommunikasjonsløsninger. Vi testet ut ulike budskap til ulike tider på døgnet, foretok brukerundersøkelser, tok tiden kunden brukte fra han kom inn føren og til han var fremme ved kassen og sjekket om han fikk med seg budskapene og så videre. Det hele fungerte veldig bra, og løsningen putret og gikk i 10 år frem til Norgesgruppen bestemte seg for å erstatte Fresh-konseptet med andre butikkløsninger.
Eksempler på filmsnuttene som ble kjørt kan sees her.
Boards for Nescafe
Dette er en Photoshop-jobb jeg har gjort for reklamebyrået Prodigious og deres kunde Nescafé Instant Espresso. Enkel (men effektiv) manipulering av kjente kunstverk. Se hele jobben her.
Boards etc. for EGER
JCDecaux har en svær digital board på 16 kvadratmeter på Oslo S. I uke 49 2014 var den (og de andre mindre skjermene) fylt med et gigantisk bilde av skistjernen Therese Johaug og reklame for luksusshoppingsenteret Eger på Karl Johan. Det hele animert og tilrettelagt av undertegnede.
Norges beste utendørsreklame
Tilbake i 1993 laget vi denne megaboardsen for Henie Onstad Kunstsenter for å skape blest rundt deres Frank Zappa-utstilling.
Vi tok utgangspunkt i Zappas velkjente nese og bart/skjegg og fikk hjelp av studentene på Kunsthåndtverkskolen til å en gigantisk 3D-modell av det hele. Nesen ble laget av gips, og barten/skjegget ble satt sammen av ekte hestehalehår(…) fra noen av Østlandets slakterier. Kampanjen som sådan (som bestod av plakat, bok, t-skjorte og nevnte board) tok sølv i Annen Reklame-kategorien, og boardsen tok gull i Utendørskategorien og fikk det årets Utendørspris i Gullblyanten 1994.
Bilder: Faksimile fra Gullblyantboka 1994