Shell har besluttet å si opp avtalen med NorgesGruppen Convenience om drift av butikktilbudet på rundt 130 bensinstasjoner rundt i landet. Dermed er det slutt for Fresh-konseptet vi utviklet i Virtual Garden for snart 10 år siden (våren 2006). Siden har jeg hatt jobben med å oppdatere og vedlikeholde de 4 skjermene de har hatt bak disken i samarbeid med NorgesGruppen og Scala. Det hele har vært driftet med Scala Info Channel 3.0 på enkle HP-PCer med Windows XP. Og det hele har funket (med noen hickups) strålende hele tiden.
Da vi startet opp var ve noen av de første i Norge som begynte med å formidle reklamebudskap via fjernstyrte skjermer. Istedenfor at man sentralt hele tiden skulle trykke opp kampanjebudskap og nye menyer osv. og sende dem land og strand rundt skulle det hele skje via skjermer over disken. Teknologien gav (og gir) muligheter til å oppdatere priser og annet innhold på svært kort varsel, det kan kjøres ulike tilbud til ulike tider på døgnet og så videre. Teknikken var helt ny da vi satt i gang, og det ble noen runder med problemløsning i begynnelsen. For det var jo ikke bare bare å få 120 PCer og 480 skjermer til å spille sammen til enhver tid. Vi opplevde at butikkeierne brukte internettforbindelsen til andre ting (og glemte å sette i kabelen igjen), de slo av PCene om natten og rotet til tidsskjemaene på skjermene – og så videre. Men alt løste seg, og det at NorgesGruppen har valgt å bruke samme butikkonsept gjennom nesten 10 år sier vel litt om at kommunikasjonsformen har noe for seg.
Men fra 1. januar 2016 er det altså slutt. Eksempler på animasjonene som ble kjørt kan sees her.