I Nittedal har det vært jobbet med å få bygget et kulturhus til innbyggerne i mange år. Våren 2014 ble det arrangert arkitektkonkurranse og kåret en vinner, og det ble endelig klart at kommunen får kulturhus i løpet av få år. Bygdas kulturliv har jobbet hardt for at kulturhuset skulle bli en realitet, og flere har hatt forestillinger der inntektene er øremerket det nye kulturhuset. Ett av argumentene mot har jo nettopp vært at det blir for dyrt, så da har de som er for tenkt at «alle monner drar».
Høsten 2014 ble alle disse «innsamlingsarrangementene» samlet under én paparply; «Nittedal Kulturhus Kulturhusdugnaden MENS VI VENTER». Ildsjelene skjønte raskt at de trengte litt hjelp for å se mest mulig proffe og seriøse ut mot verden, og at logoen og «profilen» de hadde laget selv kanskje ikke passet helt sammen med de flotte illutrasjonene arkitektene hadde laget av huset. Og da kom de til meg.
Grunnlaget jeg fikk var «logoen» de allerede hadde laget, og presentasjonen av det nye huset fraarkitektene. Etter å ha vært innom noen ideer som kretset rundt alt det Nittedal er kjent for på kulturfronten ble det til slutt til at det måtte være det nye huset som skulle bli grunnlag for formen. Det har fått en ganske distinkt og stilren utforming med detaljer som gjør at det skiller seg fra alt annet, og da hadde jeg jo knaggen å henge det hele på. Formspråket ble til slutt enkelt og rett frem, og uten mye kruseduller og fiksfakserier. Og siden det klun skal brukes frem til huset er ferdig består det bare av logo, skrifttype og noen layout og bilderegler. Det hele kan selvsagt videreutvikles til en komplett grafisk profil senere, men akkurat nå trengtes det bare materiell til plakater, annonser og litt nett.
Og det hele fungerer som det skal. Profilen synes godt på plakattavlene rundtomkring i bygda og i lokalavisene, og folk møter opp på arrangementene.
Gå gjerne inn og lik Kulturhusdugnaden på Facebook.