Krutt Gastropub

Nittedal er et flott sted å bo og leve. Det har alt man kan ønske seg; god plass, natur, kulturliv, infrastruktur og relativt kort vei til Oslo. Det eneste dalen manglet var et skikkelig utsested der man kunne ta en øl etter øving eller konsert, spise god mat og i det hele tatt leve det gode liv. Siden ingen andre gjorde det ble det til at undertegnede og et par kompiser våren 2019 bestemte oss for å starte et utested selv.

Nittedals størse kjøpesenter, Mosenteret, var under utvidelse, og skulle bl.a ha på plass et serveringstilbud. Vi sydde sammen en presentasjon som viste hva vi mente var et perfekt sted for Nittedal, og sendte inn. Og vi vant konkurransen, og fikk kontrakt. Siden senterutvidelsen bare var på planleggingsstadiet fikk vi være med å bygge lokalene opp helt fra bunnen av, og etter en lang planleggings- og byggeperiode stod senteret klart høsten 2020.

Paralellt med byggingen av lokalene gjorde vi ferdig konseptet, planla menyen og alt det andre som må på plass. Min rolle oppi det hele er å være markeds-, design og kommunikasjonsansvarlig. En viktig del av prosessen var å finne et navn på det hele, og etter en kort intern prosess fant vi ut at vi ville skape engasjement i lokalsamfunnet rundt det hele, og utlyste navnekonkurranse. Denne ble bredt omtalt både lokalt og nasjonalt (med flere intervjurunder på NRK osv.), og vi fikk inn over 500 forslag til navn. Mange rare, noen dårlige, og litt for mange gode. Så vi gikk en runde til, og arrangerte avstemning og hele pakka.

Navnet som til slutt både fikk flest stemmer og ble best likt av oss gründerne var «Krutt». Et kort og fint navn som spiller på det faktum at Nitedals Krudtværk lå et lite stykke lengre oppe langs bekken som går forbi pubens inngang. Navnet falt i god jord alle steder, og plutselig hadde man en krok å henge det hele på. Og vi kunne sette i gang designprosessen og jeg kunne gjøre ferdig den grafiske profilen. Byggingen av lokalene foregikk paralellt, og ting tok raskt form.

Etter litt forsinkelser pga. utfordringer i byggebransjen og en pandemi åpnet Krutt dørene 20. oktober 2020. Folk og meny var på plass, jeg hadde laget skilt og menyer og alle slike profilting, og – ikke minst – Facebook og Instagram var på plass. De viktigste markedsføringskanalene var hele tiden Facebook og Instagram, hjulpet av små artikler i lokalavisen, plakater og info i lokalene. Strategien var å være tilstede i Nittedølenes SoMe-feeder flere ganger i uken med relevant info om hva som skjedde, åpningstider, menyer osv. Det ble tilstrebet å få til en balansert miks av matpresentasjon (en gastropub byr tross alt på veldig god mat), praktisk info (som bordbestilling, åpningstider ol), åpningstider, og ikke minst alle slags happeninger.

Åpningen var en stor suksess, og på tross av pandemirestriksjoner kjente Nittedølene sin besøkelsestid. Julebordsesongen kom og gikk, og ting gikk ganske så bra. Januar og februar er tradisjonelt ganske rolige tider i utelivsbransjen, og så også på Krutt, så vinteren og våren så ganske lys ut. Men – så ble pandemien verre, og ting ble vanskeligere. Spesielt siden pandemien også gjorde at folk holdt seg mer hjemme. Så vi besluttet å innskrenke driften mest mulig, stenge det hele, og tilby takeaway til det pandemien var over. Dermed gikk markedsføringen fra å handle om alt som er trivelig og hyggelig på et utested til å handle om å selge burgere. Og det fungerte faktisk ganske så bra. Men etter hvert som pandemien varte og rakk måtte vi se på flere muligheter. En stund stengte vi helt, og så fikk vi åpne opp igjen (med meteravstand og alle begrensningene) og det gikk greit, og så ble det litt stengt igjen og så videre.

Det var ganske tøft å være gastropubgründer en stund. Vi prøvde så godt vi kunne å holde hjulene i gang på normalt vis, og det gikk tålig greit. Gjestene hadde jo vent seg til pandemirestriksjonene, og det var lys i tunellen. Så vi kjørte på, og satt i gang med Torsdagspub (Quiz og levende musikk annenhver torsdag), arrangerte vin- og brennevinssmakinger, og hadde konserter både fredager og lørdager. Så stedet overlevde pandemien, både takket være gode venner og leverandører, og et tolmodig og entusiastisk publikum.

Så endelig, nesten 2 år etter at vi egentlig skulle være i gang for fullt kom Krutt Gastropub i gang for fullt våren 2022. Vi hadde lært masse, oppdatert menyen flere ganger, jeg hadde tatt masse matbilder og stemningsbilder, og vi hadde det ganske så gøy. Min jobb var også blitt ganske så rutine, så Krutt ble det hobbyprosjektet det skulle være da jeg sa ja til å være med, med jobbing et par kveldstimer i uka + alt det sosiale som skjedde. Jeg puslet med Facebook og Instagram, fikk tatt masse matbilder, fikk ordne med band og musikk samtidig som jeg ikke trengte tenke på innkjøp og regnskap og slikt.

Våren 2023 bestemte han som var hovedeier, daglig leder og styreleder seg for å trekke seg ut av det hele. Han solgte alle aksjene sine til entusiastiske Nittedøler, og på generalforsamlingen med de nye eierne ble jeg valgt til å lede et styre bestående av andre aksjonærer. Vi fikk på plass daglig leder og satte i gang med å finpusse konsept og avtaler og alt slikt, og det hele gikk bedre og bedre. Så kom høsten 2023 med alt den bød på av kriger, stadig økende renter, høye matvarerpiser, uforutsigbare strømpriser og alt som gjorde livene til stedets gjester vanskelige. Antallet gjester økte jevnt og trutt, men de brukte mye mindre penger enn før. Dermed måtte vi har flere folk på jobb samtidig som vi tjente mindre og mindre penger, og stedets økonomi fikk en alvorlig knekk. En så alvorlig knekk at styret måtte vedta å sende det hele til Tingretten for konkursbehandling. 4. januar 2024 ble det hele overtatt av en bostyrer, og utestedet vi hadde skapt var historie.

 

PS: Facebooksiden og Instagramkontoen er fremdeles oppe og går. Alt innhold og foto ved undertegnede.

Comments are closed.